Alla inlägg under juni 2012

Av Carola Lindekrans - 22 juni 2012 20:03

Idag är Giggs 10 veckor.


 




 


Bra med ett "vattenhål" när man är ute och leker. Man får hoppas att man inte sväljer ett grodyngel, för det finns det några hundra i dammen   



 


Giggs har fångat ett byte!





Efter allt spring och lek är det skönt att krypa in i sin lilla koja!


Lyckades få Pontus att följa md på en kombinerad ridtur/åktur. Jag och mamma skulle åka vagn efter Ini och Lovi och Pontus skulle rida! Gick inte alls, för Whitney var livrädd för vagnen och ville inte gå snällt varken före eller

efter   

Vi fick helt enkelt dela på oss!


Jag och mamma fick ta en väg och Pontus och Lovi en annan!


 


Jag, mor och Ini


 


Pontus och Lovi på väg hem!



 


Sist men inte minst gratulerar vi Märta idag på hennes 12-årsdag! Hipp Hipp Hurra! 







Av Carola Lindekrans - 18 juni 2012 17:48

På fredagskvällen red jag en givande ridlektion på härliga Whitney! Jag red på kandar och vi gjorde bl.a skänkelvikningar, förvänd galopp och några byten   Varmt, svettigt och en härlig träningsvärk i magen efteråt  

Hon e härlig!

På lördagmorgonen hängde molnen tungt men det regnade inte. Jag och Monika skulle till Nacka BK och pröva lyckan på rallylydnadtävling. Jag hade startnummer 20 i fortsättningsklassen och hon var andra reserv i nybörjarklass. I min förra start i fortsättning sprang ju Ice rakt igenom hindret och efter det har vi tränat lite på det. Både på ett agility hinder och lydnadshindret. Hon har verkligen fokus på mig när jag har sagt "fot" så i princip så tittar hon inte framåt alls. På agilityn funkar det klockrent, men, men, har man fokus så har är man   . Väl framme i Nacka så hade domaren (Lottie) gjort en bana som tilltalade mig och hindret var av lydnadstyp. Bra tänkte jag, för då kan man ju inte springa rätt igenom   . Dessutom stod det ett sådant utanför så det gick bra att öva!

Banan började bra med lite slarvfel och några minuspoäng, men när vi kom till hindret så försökte jag vara tydlig med mitt "hopp" och pekade med hela handen, men icke då, hon gick rakt in i det  . Oj, hoppsan såg det ut som om hon tänkte och hoppade där hon stod. Vi fick sammanlgt 15 poängs avdrag vid den skylten, men klarade oss ändå på 72 poäng! Puh! Precis när vi gick av banan började det regna och Monika fick "köra" i regnet! Hon klarade sig med fina 94 poäng!


Efter det fortsatte det att regna oavbrutet tills igår vid 18-tiden!

Ice bryr sig inte och hon och jag och Sonic, som gästat oss i helgen har gått några vändor i rusket!

Giggs däremot tycker inte om att gå ut i regnet   , men på altanen kan man ligga skyddad, men ändå vara ute!



Giggs sover under stolen   



 


Lite vaken!


Imorse sken solen och på vår lilla promenad tog jag dessa bilder!



Full fart!






 


Härligt med STORA "vattenskålar"

Av Carola Lindekrans - 12 juni 2012 23:55

Idag träffades vi hela gänget hemma hos Monika för lite träning på hennes gräsmatta. Vi bestämde oss för att först köra lite ringträning eftersom några "småttingar" verkligen behöver det   och sedan lite inkallningar och lydnadmoment, för att slutligen avsluta med en rallybana. Självklart blev det en fika däremellan.

Ice visade sig på sin bästa sida....inte. Hon låg inte kvar på platsliggningen och en inkallning var tydligen en nyhet för henne idag, för först kunde hon inte sitta   sen kunde hon inte sitta kvar... När jag gick rallybanan så var hon så inne på "snurrande under gång" att hon istället för "sitt framför" snurrade framför mig åt fel håll   Ja ja Ice i ett nötskal. Hon gjorde många saker rätt också förstås och så visade hon alla hur fint man ska stå om man är på utställning!


 


Lite ringträning


     


Hanne med sin nya valp Nemo (Borgåkers Qualcuno Macchiato). 9 ½ vecka och gick jättefint i kopplet!


 


Lilla Nemo på väg till Hanne


 


Linda och Yoshi


 


Lovi och Cindy och Monika


 


Som alltid när Lovi håller i kameran....en bild på Cindy  


 


Faye


 


Faye och Sheba fick leka lite


   

Hela gänget!

Fr.vä Märta, Sonic, Linda, Yoshi, Lena, Sheba, Hanne, Nemo, Monika, Vicky, Fabbe, Faye, Lovi, Cindy,

Jag, Ice och längst fram Lisa.


Igår tog jag ner Giggs till stallet för att morsa på hästarna. Först var det lite läskigt, men efter en stund fanns det mycket intressant att pyssla med på gräsmattan.



 



 


Som att utforska en ridhjälm  




eller bara vila lite i gräset!


En ridtur blev det också, men då fick Giggs stanna hemma!


   


Lovi och Whitney å så Ice som halkat efter lite!

Av Carola Lindekrans - 10 juni 2012 22:38

Direkt efter hopplektionen igår åkte jag och Lovi ner till Annette och Rolle på Sjöhemmets Kennel för att hämta hem lilla Giggs. Giggs heter i stamtavlan Sjöhemmets Nothon Born To Love och har Söta Turid som mamma och pappa heter Gillis. 

Efter övernattning bar vi av i morse vid 9-tiden. Såklart var det lite knorr i början, men efter någon timme fann sig Giggs tillrätta och låg och sov hela vägen hem, på golvet framför Lovi.


 


En gång väckte vi honom så han fick gå ut och kissa. Rörde sig fint i Cindys koppel med det fina rosa  

halsbandet  


 







 


Giggs heter Giggs för att husse fått bestämma och han är döpt efter fotbollsspelaren Ryan Giggs! 

Han har redan under kvällen visat ett stort intresse för bollar  


 


Gul boll



Tennisboll


 


Tennisboll


 


Repboll


   


Oj vad trött man blev av att leka med bollar!

Av Carola Lindekrans - 9 juni 2012 11:35

Härligt väder igår när Wingan kom och skulle ta sig an oss ivriga ridelever  Ett förberedande Dressyr/Uppvärmningspass inför hopplektionen idag. Travbommar och lite studs.

Whitney och jag har väl kommit varandra lite närmare med tiden, men igår hade vi första konflikt  . Vi var helt enkelt oense om, i hur samlad form hon skulle gå, och ändå gå framåt. Hon bockade och hade sig som en olydig ponny, men gav snart upp  . Resten av lektionen var kanon! Vilken kanon härlig häst vi har fått tag i (Tack Jenny). Hon är så himla stor, men när man kämpat en stund bär hon upp sig själv och är hur mysig som helst, även om hon inte gör nåt gratis!

Idag var det dags för hopplektion. Det märktes så tydligt att jag ridit igenom henne igår, så idag blev allt bara bra! Eller, hm, ja, nästan i alla fall!

Efter ett hinder slog hon på en tvärnit? Kanske såg hon nåt, eller jag vet inte vad, men jag flög i en fin båge och landade på marken  

Men, men det var bara att hoppa upp igen och rida vidare. Resten gick utan missöden! min lilla fotograf Lovi hade kameran med sig.


 


Jag och Whitney


 




 


Lite framridning


     


Å lite hoppning!

Av Carola Lindekrans - 6 juni 2012 21:09

Jag undrar varför man är så nervös innan tävling? Lydnaden är lite värre än både rallyn och agilityn. Kanske för att när du väl startar i de två sistnämnda går det i ett, utan avbrott. I lydnaden ska du först våndas för platsliggningen och om du inte startar först blir det en ganska lång väntetid emellan där du kan fundera på både det ena och det andra  


Dagen började ju bra, utan regn och vi var på tävlingsplatsen i god tid så vi kunde gå en rejäl sväng innan. Ice har så mycket energi så en timmes promenad innan var bra märkte jag. Om hon blir för speedad kan hon nämligen inte skilja på sitt eller ligg, utan kör gärna båda i en följd om och om igen   


Fick startnummer 4. Det  kändes bra. Första platsliggningen av 3.


å så här gick det moment för moment  


Platsliggning10

Tandvisning10

Linförighet  8

Läggande under gång 8 (ngt långsamt)

Inkallning 9  (snett sättande)

Ställande under gång7,5  (Satte sig före kommandot)

Apportering 0    (Glodde på apportbocken utan att öppna mun  

Hopp över hinder8,5  (Snett sättande)

Helhetsintryck 9


Är mycket nöjd. Måste träna lite på ingångarna och apporten. 

Hon tycker om att springa med apportbocken i munnen när man kastat den och är då också ovillig att lämna ifrån sig den, hm

Nu laddar vi om för nästa start! Den är i rallylydnad och fortsättningsklass. 

Ridlektion på fredag (dressyr) och hopplektion på lördag fm. Lördag em, raskt ner till småland för att hämta lilla Giggs   . På söndag är han här....... Full rulle nu!!

Av Carola Lindekrans - 3 juni 2012 21:29

Att det kan regna så ihållande i två dagar? I fredags vid 4 var hästarna så blöta och frusna att vi fick ta in dom så dom kunde värma sig lite. 

Vid 22-tiden hade dom torkat och Hanne och jag satte på dom täcken så dom kunde gå ut igen. Lördagen bjöd inte bara på regn utan det blåste också som sjutton  


NLKK, Norrtälje Lokala Kennelklubb arrangerade inofficiell utställning igår och tur eller skicklighet, jag, Monika och Lovi skulle stå i Cafeterian  . Inomhustjänst, Yes!

Tyckte verkligen synd om alla utställare och funktionärer. Bara 4 grader och ihållande regn i varierande styrka. Den ena kom in och fikade blötare än den andra!


Lena (Sheba) och Fabbe (Faye) skulle också ställa ut, själva denna gång. Jag hängde vid dom strax innan det var deras tur, som moraliskt stöd (hoppas jag).

Dom var duktiga båda två, eller alla fyra  . Båda fick HP och Faye blev BIR-Valp. I gruppfinalen kom hon sedan 4:a.


 


Blöt, blöt, blöt.......

Faye med sina fina rosetter.


På lördagseftermiddan fick vi ta in hästarna igen en stund så de kunde torka upp lite och sedan regnade det tydligen hela natten!

Imorse tittade solen fram en tiondels sekund och sen har skurarna avlöst varandra. Lyckades pricka ett skyfall på ridturen mitt på dan   

Nu är det i alla fall 10 plusgrader och vindstilla men det regnar och jag har hunnit kamma en hel Ice på eftermiddan   Nöjd!

  

Ovido - Quiz & Flashcards