Alla inlägg under februari 2011

Av Carola Lindekrans - 27 februari 2011 15:31

Igår hade vi årsmöte i Pon-Unionen! Där delas diplomet ut, till den som blivit årets Pon. Två år på raken har Ice fått utmärkelsen, men i år skickade jag inte in hennes resultat. Såg sedan att hon skulle blivit fyra på sina grundpoäng och två utställningsresultat om jag skickat in   .

Ja ja , jag skickade ju in Bubblans i alla fall och hon hade många poäng så hon vann  

Så här fint är diplomet.


  


Det delas också ut graverade vinglas till alla hundar som under året blivit champion. Så Bubblan fick ett sånt också. Jag hade inte fått Ice vinglas från förra året, så det knep jag med mig också. Bubblans syskon Ludde och Cristal fick också varsitt.


Nu har vi för femtielfte gången fixat staketet i skogshagen och slängt in alla hästar där. Hela den här veckan som varit, har hästarna gått i en av de små sommarhagarna i nån form av terapi   . Tidigare så skulle Fandango "döda" Bosse. Då delade vi hagen, men när han inte fick ha hela flocken hos sig sprängde han staket! Suck! Kanske är han en vall-häst? Då bestämde vi att prova att ha dom ihop igen. I sommarhagen är ytorna bättre ifall han nu skulle vara dum, men icke då, det har gått så bra så. Nu kan dom vänta in våren i skogshagen så har dom lite skydd också om det regnar eller blåser.


Idag tränade vi, Monika och jag. Vi gjorde en träningsplan och spikade ett datum då vi ska debutera i klass II. Jag får nog ligga i lite eftersom jag anser att hon ligger före mig, men det är ju jättebra för då blir utmaningen lite större. Idag hittade vi en hyfsat bra yta att träna på

Det blåste och var lite kallare än vi trodde och då blir man så sur eftersom man helst inte vill ha klumpiga vantar på sig!



  


Här förbereder vi och plockar fram det vi ska ha. Alla e med på bilden, t.o.m jag, ha ha i fönstret.


Bubblan och jag tränade positioner och ställande under inkallning. Fritt följ och en kort platsliggning där vi gick iväg där vi inte syntes.


Ice och jag tränade lite rallylydnad.


  



  



  


  

Av Carola Lindekrans - 20 februari 2011 22:21

I onsdags åkte jag med Ice till veterinären och tog en herpesvaccinspruta. Annars har det inte hänt så mycket. Både på natten till lördag och till söndag kröp kylan ner till -30 och bägge mornarna var det -25.

Imorse höll jag på att få spader när jag kom ner till stallet och vattnet hade frusit. Det visade sig att det var uppe i huset, källaren (igen) som problemet låg, men vi fixade det ganska snabbt och nu har vi åtgärdat ytterligare för att förebygga, så kom igen kylan...... vi är rustade   

Märkligt väder, för sen på dagarna har det stigit till -10 i lördags och -4 idag. Solen har skinit och det har varit helt ok ute.

Igår gick jag en långpromenad i solskenet och idag var Lovi och Cindy med.

Strax innan vi gav oss iväg tog jag lite bilder på den "tokiga spanjoren"

Härliga vinterbilder!





 


 



 


 


    



Som man ser är våren långt borta ............

Av Carola Lindekrans - 15 februari 2011 15:12

......för nu tuffar det på!

Förra veckan bjöd på lite solsken så här kommer lite springbilder på åkern. Här kan dom springa uppe på snön...vad kul.


  


Bubblan och Ice i full rulle!





  


I förra veckan hände lite andra saker också. Ice gick med i en studie på SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) Den handlar om tikar i dräktighet och herpesinfektion. Två studier i en alltså.

Det man är ute och fiskar efter är att man vill veta lite mer om dräktighetens första veckor. Man skulle vilja veta vad som hänt när det uppdagas att tiken "går tom". "Har den varit dräktig, men av någon anledning inte är det längre?" eller "blev den aldrig dräktig?" Ja, man vet som sagt inte så mycket om den första tiden. En annan del är då herpesen. Hur forskningen på just den går till vet jag inte. Ice fick inte vara med i grundstudien på just herpesstudien eftersom jag tänker vaccinera mot herpes efter parning, men man kommer att ta cellprover och hon är med som jämförelsehund. 


    


Här står vi redo att gå in! I tisdags förra veckan!


  


Det brukar ju inte vara så många bilder på mig   men här är vi i alla fall i väntrummet på SLU.


  


Lite pappersförfarande innan provtagning.

Första besöket är nämligen ett progesterontest för att se när det är "bästa" dagen att para.

Svaret fick vi på eftermiddan. Allt från onsdag till söndag funkar, men torsdag är nog bra   


Efter en nära kontakt den senaste tiden, med Majka som har Diesel,  har vi kommit fram till att Diesel inte kunde vara ett alternativ för Ice i denna parning.  Inte för att vi , eller han heller säkert   inte ville, utan för att det inte skulle fungerat, fysiskt.

Resan fick då gå till en annan trevlig herre i södra Sverige i stället. Nämligen Daiko som bor i Fjärås, söder om Göteborg.

I onsdags tog vi, jag, Lovi, Cindy och Ice vårt pick och pack och for iväg till Göteborg i strålande solsken.

På torsdagen var det ett riktigt busväder med typ 0-grader och snö/regn/blåst. Plötsligt märkte man att skorna man trampat runt i de senaste månaderna inte var speciellt vattentäta, för när hade vi slask i Stockholm senast? Hu, ja väder har vi så det står härliga till! Men men, på torsdagen besökte vi Daiko och Ragna för att se om tycke uppstod. Tycke uppstod och alla var nöjda och glada   


Framåt kvällen regnade det och den sista gnuttan snö som fanns och kommit försvann.

På fredagsmorgonen fick vi rapporter från hemmet att man var insnöade? Inga bussar gick någonstans och på vissa ställen hade det blivit drivor med snö på upp till metern?

Den här bilden tog Linda på Yoshi och Märta när dom skulle ner till stallet och släppa ut lite hästar.


  


Hoppsan, vi leker plogbil   


Vår resa hem gick sakta med säkert och snömängden ökade i takt med milen som vi rullade.

Tog med mig kameran på lördagsmorgonen när jag gick till stallet.




En försvunnen vattenho!


 


Vart tog däcket på dyngvagnen vägen?


    


Mycket lågt staket   


Helgen bjöd på kanonväder så på söndagen tog jag med mig alla tjejer (t.o.m. Cindy) och träffade Monika för en promenad med alla 5 hundarna. Lilla Soda (dvärgschnauzer), inte så liten längre, ville "äta" upp Cindy men det gick bra.


Igår morse var det dags för en ny tur till SLU. Den här gången togs det första "studieblodprovet" och ett cellprov för herpes. Ice fick två köttbullar som tack för hjälpen och var nöjd och glad.

Innan vi åkte gick jag ner till stallet för att släppa ut hästarna. Termometrn visade på -25 grader och det var rätt otrevligt ute. Vattnet i stallet hade frusit och jag försökte få igång det. Det visade sig senare att det var inte bara stallets vatten som frusit, utan även husets vatten. Under torsdagens halvstorm hade källardörren blåst upp och plötsligt blev det väldigt mycket, för mycket, kallt där. Det konstiga var att vattnet fungerade för ett par duschar först på morgonen men när jag kom tillbaks från Uppsala var det fruset   .

Tur man har trevliga och schyssta grannar! Till en början fick Linda kånka 25-liters dunkar från grannstallet så att vi kunde förse hästarna med vatten och sen var det bara att placera ett par dunkar inne också. En stor vämefläkt i källaren tinade upp det frusna under natten, men alla ledningar hade pajat, så det forsade vatten lite här och där. Med vattenburen värme hade vi hela 14 grader inne också imorse   Burr!

Jag kokade vatten och gick ner med till stallet för att bjuda hästarna på lite ljummet vatten istället för isbitsvatten! Temperaturen var ju bara -22,9!


Nu är allt fixat och i sin ordning igen, vattnet funkar, och temperaturen är bara    minus 7, skönt! Nu väntar vi på våren va?










Av Carola Lindekrans - 6 februari 2011 16:32

Har inte gjort så mycket med hundarna i veckan, mer än dom vanliga "mörkerpromenaderna". Vad trött jag börjar bli på mörkret. Som tur är så är det ju inte så långt till gatubelysning, men ibland vill man ju inte gå hur långt som helst för en liten gatulampa! Jag har kammat Bubblan också, som faktiskt hade lite tovor sen senast.

I lördags åkte vi hem till Moni för att hjälpa till att ta lite bilder på Oska med fina kameran. Vilken liten raring. Halvsyster med Cindy är hon, lilla Oska, nu 7 månader!


  



Ja, mamma Gry är ju också söt förstås   



  


Dom ser inte helt avslappnade ut, men det kan nog bero på att dom inte brukar sitta på barköksbordet (tror jag   )




En promenad ner till sjön med kameran i högsta hugg hanns också med på lördan.

Lite bilder från det kommer här


  


Man kan öva sig på att sitta i vassen   

Nere vid sjön var det barmark? Lite skumt, men jag tror nog solen ligger på här hela dan, om det nu är sol hela dan förstås!

  



Bubblan verkar nöjd...





Jag är inte helt förtjust i att gå på is, men så här i kanten kan vara ok tycker jag. Annars brukar jag ha stenkoll så ingen av tjejerna drar iväg. Dom var lite nyfikna för det stod en och fiska en bit ut på isen.



  


Ice på väg ut ur skogen!



  



Full fart!



  



Bubblan gillar att rulla runt   



  



Nå? Kommer du?



  



Det är härligt att avsluta lördagen i soffan, tycker Hampus. Här vilar han på mina ben.



  



Härligt var det idag också, så det blev lite träning på förmiddan. Jag tränade fritt följ under längre sträckor. Monika som var med tog Ice så jag och Bubblan kunde träna lite på promenaden. Blev riktigt bra med lite störningar. Folk som promenerade, men framför allt så finns det skidentusiater, det är bra   

Tillbaka på parkeringen tog jag några bilder på Bubblan när vi tränade apportering. Nu har hon börjat hajja att man kan springa och hämta apportbocken även fast man får vänta lite på ett kommando.





Hej hopp jag ser den!

    


Se vad duktig jag är.....Jag har den....


När vi kom hem ringde grannen och meddelade att det fanns rådjursklövar att hämta efter jakten, så jag och Bubblan gick och dit. Tänkte kolla om Bubblan kunde tänka sig att leka med Klara, deras Norska Buhund. Men nja, hon var väl inte jättepå!



  



Bubblan fokuserade lite på min ficka där det fortfarande fanns lite godis och det dröjde inte länge förrän Klara förstod vart man skulle hålla till.



  


Jaja, lite omväxling förnöjer. Man kan ju inte bara umgår med Ice och Cindy, ha ha.

Lovi och Cindy har varit hos mormor hela helgen, ja Lovis mormor alltså! Kul för oss, så slipper vi höra Cindy gå runt och pipa och undra vart hennes lilla matte är! Det blir mycket åka buss och tunnelbana för dom då. Cindy är inte jätteförtjust i tunnelbanan men bussen bekommer henne inte.

Jag har hjälpt Lovi med Pim i två dagar och tänkte rapportera att nu är det lugnt i stallet och lilla Lilja har anpassat sig bra.

Ägarna till henne har gjort om lite i boxen så att hon når allt  


  



Vi får ju måla där krubban satt, men det är kul att dom som målade grått målade runt krubban och vi, när vi målade blått, gjorde likadant   

Yoshi och Märta håller koll....


  


....så att dom inte missar något ätbart!

I hagen är det lugnt. Fandango håller koll på Lilja...


  


t.o.m använder henne som något att klia sig på.......



Om man är liten så kanske man måste ha en liten höpåse?

Detta måste ändå vara den sötaste Ikea-påse som finns? Om nu Ikea-påsar kan vara söta!


     

Ha ha!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards