Alla inlägg under oktober 2010

Av Carola Lindekrans - 31 oktober 2010 14:19

Det kändes som om luften gick ur mig efter domarkonferensen! Veckan innan hade jag ju fått veta att inte Ice var dräktig och sen gick dagarna fort och det var mycket med konferensen. Efter det kom snön! Överallt i Stockholmsområdet försvann snön på nån dag, men inte här! Låg kvar tills i onsdags, då den äntligen försvann.

Vi var med Ini på kliniken igen i veckan och det visade sig att hoven inte var riktigt läkt så nytt gips och återbesök imorgon!

När jag var med Ice för att göra ultraljud tog jag med Bubblan för ett TgAA test. Hade tänkt att vänta tills hon blev lite äldre eftersom det inte är någon brådska med henne, men med tanke på resultatet på en del av syskonen i kullen, så sagt och gjort, jag tog ett blodprov! Fick svaret i fredags och det visar sig att hon är TgAA-positiv. Suck!   

Man brukar ju säga "en olycka kommer sällan ensam"!

Nu hoppas jag att hon får vara frisk, glad och pigg länge till och det duger inte att sitta och deppa!

Idag åkte vi ner till klubben och tränade lite efter en promenad i skogen!

Jag körde lite agility med Ice, tränade slalom och hoppade lite. Hon är lite ringrostig, tung och osmidig så hon rev en del  . Slalomet däremot gick jättebra. Fokuserade på linförighet och fritt följ med Bubblan och fjärrdirigeringen. Lekte en del och hade riktigt skoj! Tog några bilder!


 


 


  

Måste kanske skaffa en annan mössa, man ser ju inte klok ut  . Eller.... det kanske inte är mössan?


Så fint man kan ligga!

 

Eller sitta (Lisa)

 

Eller hoppa! Tur hon kom över, för denna går ju inte att riva  

Bilden blev suddig och hemsk, men jag kan inte låta bli att ta med den, för hon ser ju så glad ut!

    

Ice kan också sitta fint


Av Carola Lindekrans - 20 oktober 2010 06:15

En intensiv helg kan man säga. Packade på torsdagskvällen och ställde fram en tygbur som Cindy har på "sitt" rum, som ett eget litet hus. Cindy och Lovi skulle också åka bort, fast på egen hand. Hursomhelst tyckte Ice att det var precis vad hon behövde    

  

Jag skulle nog säga lite liten, men men.

På fredagen åkte jag i alla fall ner till Nyköping och Hotel Blommenhof för att närvara vid SGVK:s domarkonferens.

Eftersom jag är sekreterare så visste jag att det skulle bli till att hålla sig alert hela tiden. På fredagen hjälptes vi åt (de andra närvarande från SGVK:s styrelse) att plocka iordning konferenslokalen och ta emot de domare som kom på fredan.  Ponnarna skulle presenteras på lördagen så Kattis, Annika och Fawor kom på fredagseftermiddan och efter middan "hängde" jag lite i deras rum.

Fick en gullig bild av Kattis på Favvo på hotellrummet.


Lördagsmorgonen startade halv tio med genomgång av Berger des Pyreenes bägge sorterna och sedan Bergamasco. Vid lunch gick jag ut och kollade att Linda och Moni kommit med Ice och Bubblan. Det hade dom och alla andra Pon också. Det var Kristina som skulle presentera Pon och därinne hade hon Butcha och Ice.

  

I 30 minuter fick dom stå därinne så emellanåt tog hundarna lite paus   Här har Butcha lagt sig en stund.

  

Sedan gick vi ut och där väntade resten av gänget. Det var dags att visa rörelserna.

 

Här står Annette och Frippe, Linda och Bubblan och Annika och Fawor.



Moni och Ice, Annica och Fia och Merja och Cherie framför Annette och Linda 



Åh så den där Bubblan   

     

Alla igen utom Ice och Butcha.

Rörelser, Moni tar ut stegen bra    

 

Linda å Bubblan 


Tikar 


  

Hanarna

Tur som tokar också denna årstid, att solen sken hela dan!

Dagen fortsatte på samma sätt med Schapendoes, Gos och Serran på lördan. På söndan visades Schipperke, Dansk/Svensk Gårdshund och Old English Sheepdog.

Det vart mycket noterande på datorn och bläddrande i kompendium och det var bara så himla kul. Efter detta borde jag kunna se skillnad på en Gos och en Serra  

Det fanns en OES som var nerklippt också och det var mycket hund, även under pälsen.

Fick ett par till bilder på Fawor, vilken snygging!

    

I måndags hade vi näst sista kurstillfället i blåsten och Bubblan och jag övar platsliggning bakom planket. Hon låg kvar så snällt medan jag stod där bakom, men sen gick jag fram synlig utan att gå fram till henne vilket gjorde att hon tyckte att hon skulle komma till mig  , hon ändrade sig dock efter ett par steg och la sig igen, ha ha det blir ju en nolla på tävling. Nu var detta ju träning och då är det ju bra om strulet kommer så man kan öva (positivt tänkande va?)

Efter 4 veckors skrittande för att få igång Ini efter muskelskadan var hon plötsligt halt på fram igen! Det blev inte bättre så igår tog vi henne till kliniken igen. Vi var lite oroliga att senskadan i fram spökade, men som tur var, var det "bara" en hovböld! Den gick rätt igenom hoven på ena sidan så den skars upp och spolades ren. Nu har hon en gipsad hov och boxvila i 7 dagar, så vi får se hur det går, om hon kan hålla sig lugn! Återbesök nästa vecka.  

Av Carola Lindekrans - 14 oktober 2010 11:44

Ibland undrar man hur man själv tänker? Av flera anledningar har jag verkligen velat veta om Ice är dräktig eller inte! Bl.a.för höstens planering, med tävlingar och kurser, montrar och utställningar osv. Jag har varit så inställd på att Ice ÄR dräktig att jag igår mer eller mindre fick en liten chock hos veterinären när hon sa att hon inte kunde se några valpar på ultraljudet.

Linda och Lovi som var med såg lika förvånade ut. Tänk att hon lurat oss så! Varför gjorde jag inte ultraljudet för 14 dagar sen? Nästa gång gör jag det tidigare, för en nästa gång får det bli!

Ja ja, tråkigt var det i alla fall. Det verkar inte vara Ponnarnas år i år direkt, med bara 3 födda valpar, om jag inte är helt ute och cyklar! Jag hoppas att alla blivande valpköpare kan vänta ett tag till.

Nu kommer inte jag att hänga läpp någon längre tid, för det kan inte vara sunt, utan det är bara att gå vidare. Ice är Ice och jag har ju henne, det är viktigast. Å så har jag ju Bubblan förstås, "Mina Tjejer"   .

Till helgen bär det av till Nyköping för domarkonferens i SGVK:s regi. Det ska bli spännande.


Av Carola Lindekrans - 12 oktober 2010 06:31

Resultatet från Fawors HD röntgen finns nu att beskåda på SKK. Han har B! Skönt!


  

Bilden är tagen i somras men till helgen ska jag träffa Fawor och Annika så då kan det bli lite fler bilder! Det ska bli roligt att ses igen!


Av Carola Lindekrans - 10 oktober 2010 20:46

Det var dags att åka till Norge igen! Lite ruggigare väder än förra gången, men vackra höstfärger längs vägen bjöds det på när jag och Catta for iväg i fredags. Färden gick till Hamar och även om resan kändes smidig så tog den ändå 8 timmar med lite hundrastningar och lunch. Hotellet var helt ok och vi kunde ta en välförtjänt promenad när vi kom fram. Affären var fortfarande öppen så lite "fredagsmys" kunde det bli till kvällen. Något sjukt tittade vi på svenska kanal 1, programmet var Skavlan, som intervjuade en norrman med svensk text. Ja vad säger man? Åka till Norge för att se evensk TV med bara norrmän?

På lördagsmorgonen åt vi frukost i lugn och ro och anlände till utställningen i mycket god tid. Det var fullt runt ringen vi skulle vara i, men kortsidan på ringen bredvid var så gott som tom.

Här ligger Bubblan vid "ringside" och väntar på sin tur.

  

Ser så där lagom posso ut!

Väl inne i ringen blir det annorlunda, för då är det fart och ganska roligt tycker Bubblan, men särskilt gott, för det brukar ju alltid finnas något smarrigt godis där! Korv var det denna gång!

Eftersom Ludde gick in först stod vi och väntade på sidan. Det gick bra för dom och Ludde fick sitt CK, Cert och championat. Bubblan fick också sitt och blev BIR också   

Tog en bild utanför arenan på de nyblivna championen!

  

För övrigt var jag dålig på att fotografera på denna resa! Hemvägen gick utan missöden och sent på lördagskvällen var vi hemma!

Idag har vi tagit det lugnt och på förmiddan började jag kamma Ice. Lite småtovig på benen och med enorm pälsmängd hann jag inte färdigt då jag prioriterade en långpromenad på eftermiddan.Lite svampplockning blev det också.

I slutet av promenaden var vi vid sjön och Bubblan passade på att dricka lite! Inget knussel här inte, utan fötterna kan man ju bada i vilket fall!

Poserar här med Ice efteråt (som inte doppat fötterna)!

   

Yoshi och Märta, som för tillfället är mycket kortklippta hade "pinnkrig" på vägen hem.

     

Å Yoshi vann....denna gång

Kurs imorrn igen...å jag som inte hunnit träna så mycket denna vecka  

Så kan det bli ibland!  

Av Carola Lindekrans - 5 oktober 2010 08:15

Igår var Bubblan och jag på kurs igen. Vi håller för fullt på att lära in nya saker och Eva som håller kursen har mycket enskild träning med oss, vilket gör att det kombineras med mycket egen träning medan man väntar på sin tur. Vi har ganska lång teori också där vi går igenom allt från lydnad till bruks. Några av kursarna ska tävla i bruks i helgen.

Bubblan har nu lärt sig att trampa på en "target" som i vårt fall är en musmatta. Den ska nu kapas ner vartefter för att bli pytteliten. Vi har tränat positioner och fritt följ en del, men också lärt oss 2:ans hopp. Apporteringen går också bra. Fjärrdirigering och ställande under inkallning står också på schemat. Å så en massa lek. Jag varvar platsliggningen mellan att stå synlig och gömma mig. Bubblan är nästan mer fokuserad när jag gömt mig förstås eftersom hon hela tiden måste ha koll på om jag tänker komma fram. På vår plan har vi ett plank att stå bakom och det finns några kvisthål som man kan kika ut i. Superbra för då ser jag henne men hon ser inte mig   

Lite bilder från teorin

Bubblan är vid disken och ska handla?

    


Bubblan och Lisa ligger snällt och väntar!


  

Av Carola Lindekrans - 4 oktober 2010 06:30

Skönt att vara hemma en helg! Då märker man hur mycket man har som ska göras.

I torsdags hade Linda och Lovi avslutning på sin rallylydnadskurs. Dom avslutade med tävling.

Linda och Yoshi fick 92 poäng och Lovi och Cindy som debuterade slutade med 84 poäng. Duktigt!

I lördags flyttade Nellie, vår söta fjording. Hon kommer med stor sannolikhet vara borta tills nästa sommar i alla fall. Hon ska ge plats för en "spanjor" som Linda köpt.

"Spanjoren" befinner sig fortfarande i Malaga, Spanien, och väntas hem inom 2 veckor. Han är en Andalusier och heter Fandango. Man undrar lite vad han kommer att tycka om kylan här i norr.

Hästarna är installade och går i vinterhagen nu. Vädret har varit kanon de senaste dagarna, eller t.o.m senaste veckorna, så den är rätt ok nu, men erfarenheten säger att det blir väldigt lerigt om det kommer regn.

Därför tog vi några gamla pallar och byggde foderbord och ställde ut  

Inte så snygga kanske, men höet behöver inte ligga på marken.

  

Varför ta en varsin när man kan dela? Bosse och Ini!

Hann med en liten ridtur på sena eftermiddagen på lördan tillsammans med Linda och Lovi. Jag fick låna Bosse.

Söndagen blev "röjdag". Sista skräpet från renoveringen i stallet åkte till sopstationen, elen drogs om och det blev snyggt och prydligt utanför stallet.

Lite träning har vi hunnit med också och Ice är så het på godis så man skulle kunna tro att hon inte fått mat på ett par veckor! Eller kan hon vara dräktig?

Hon har en massa små nyck för sig som hon inte brukar ha, så jag tror ju ändå hon är dräktig, men det syns inget än. Jag hade tänkt hoppa över ultraljudet den här gången, men kanske kan jag inte hålla mig om det inte börjar synas snart!

Ikväll ska Bubblan och jag på kurs och sen laddar vi för revansch i Norge till helgen som kommer. Jag, Catta, Bubblan och Ludde! Denna gång ska vi ta det!

Det norska championatet alltså!


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards