Alla inlägg under juni 2010

Av Carola Lindekrans - 30 juni 2010 22:56

Nu är sommaren verkligen härlig och det är varmt och gott.

Promenader och träning får ske på tidiga morgnar eller sena kvällar. Förra veckan var det full rulle på jobbet så det hanns inte med så mycket träning. Fick ett tokryck och joggade lite med hundarna på onsdan och även på lördan! Nu har det varit lite för varmt tycker jag (skyll, skyll).

Även på midsommarafton fick tjejerna fina blågula rosetter i håret :-)

  

Här är Ice med sin!

En bild på Bubblan som vilar i gräset

  

I måndags åkte jag ner tidigt på morgonen till klubben och tränade. Hade ju vilat en vecka och ville köra igenom alla momenten med Bubblan inför tävlingen. Gick bra överlag. Hade med Ice också och försökte få henne att vänta med att hoppa hindret innan hon fått tillåtelse? Hon tyckte det var så kul att hon inte kunde vänta på nåt tråkigt kommando   .

Annars gör hon framsteg hela tiden.

Här är ytterligare en huvudbild på Ice, här med håret på skaft!

  

Jag kan känna att det blir lite stökigt ibland att ha med båda när jag tränar. Det är inte så att dom stör varandra direkt, och äntligen måste jag nog säga, så har dom hajjat att dom måste vara tysta och snälla medans dom väntar på sin tur, men ändå, jag tycker det är lite jobbigt. Vet inte om jag har svårare att fokusera kanske.

Fokusera ja   jag undrar vart Bubblan och jag hade vårt fokus idag, när vi var i Uppsala och tävlade? Ska vi skylla på värmen? Eller på blåsten? Eller på.........

Nä vi skyller inte på något! Det gick bara såååååååå dåligt.

Vi kom fram i god tid. Ingen lottning utan starterna gick i bokstavsordning så jag hade nummer 5.

Gick således ut i första platsliggningen. Jag är inte jätteorolig för den, men tycker att det är lite pirrigt varje gång, eftersom man aldrig vet vad som kan hända med de andra hundarna runtomkring. En schäfer på ena sidan och en Västgötaspets på andra sidan.

Det här var nästan komiskt! Tävlingsledaren säger: Lägg ner hundarna! Jag kommenderar Bubblan att lägga sig! Hon sitter kvar, tittar på mig som om jag inte sagt ett ljud? Fjärde gången jag sa åt henne la hon sig! Hu! Västgötaspetsen bestämde sig för att spatsera iväg, men Bubblan skötte sig perfekt resten, men vi fick bara en 5:a. 5 poäng, ha ha det skulle visa sig vara höga poäng om man jämför med vad som komma skulle!

Tandvisning 10 poäng (fattas bara)

Linförigheten började så bra. Hon var alert och hängde med bra, en liten stund. Hon tyckte nog att det var för mycket vändningar och "svängde" inte riktigt med i svängarna och det slutade med 6,5 poäng.

Läggande under gång en 0:a. Hängde med bra när jag gick iväg men stannade efter bara någon meter, stod där så fint. La sig förvisso när jag sa ligg, men det blev ju lite knäppt! På fel ställe vid fel tidpunkt!

Inkallning: Minns att jag fick en 10:a för inte så länge sen? Idag stannade Bubblan nånstans på mitten och scannade av gräsmattan innan hon tyckte att hon kunde komma till mig! Har väl aldrig hänt förut? En 0:a

Ställande under gång: Startar bra, men beslutar sig för att hon nog inte scannat gräsmattan klart, så ner med nosen i backen och "framåt marsch". Att jag sedan kommenderar att hon ska stanna? Det struntar hon i! En 0:a till.

Är det nu man ska försöka hålla humöret uppe och tycka att lydnad är toppen?

Apportbocken: Fick 5,5 poäng Yippe! Hon tuggade lite på den, men släppte i alla fall inte!

Till slut har vi hindret: Tar ett tjusigt hopp (inte) och tar stöd med tassarna på plankan, så ytterligare en 0:a.

Ja vad säger man? Det gick ju inge vidare!

Det här skrämmer ju inte bort oss från tävlingsbanan och jag älskar domarens kommentar till 7:an som jag fick på helhetsintrycket:

"Bitvis bra samarbete, glad hund och positiv förare"

19 starter var det, och två bröt. Alltså en 17:e plats! Man kan nästan säga att vi kom sist, igen!

Den som vann hade 157 poäng och ett 2:a pris? Vart tog 1:a prisen vägen denna gång?

Bättre lycka nästa gång.... så får det bli!

  

 


Av Carola Lindekrans - 21 juni 2010 08:09

I fredags var det dags igen för tävling. Åkte hemifrån runt 16.00, jag och Lovi, min "lilla följeslagare".

Denna gång skulle vi till Olandstraktens Brukshundsklubb och adressen måste ha varit "In the middle of nowhere"   eller egentligen inte, för den ligger så fint mellan Uppsala och Östhammar precis vid landsvägen, men när vi skulle åka från oss och dit var det rena urskogen. Jag körde nog fel också en gång för det var t.o.m grusväg?? en bit!

Vädret hade väl varit sådär också, regnskurar och åska, men när vi kom fram sprack det upp och solen tittade fram.

Jag fick startnummer 7 och andra platsliggningen. Fick ligga bredvid en Hovawart som i mina ögon var skräckinjagande, men det störde inte Bubblan alls. Inte heller att domaren och "skrivaren" stod mitt på plan, mellan mig och henne.

Som jag har tränat sättandet efter platsliggningen, man får inte resa sig före kommandot.....men.... man får gärna sätta sig på kommandot! Det gjorde inte Bubblan denna gång, hm, kanske sa jag för lågt? eller.... ja ja hon satte sig på andra, så det blev en 9:a. Tandvisning en 10:a.

Sen var det linförigheten! Man ska ju känna det som om två är en, men det kändes som om Bubblan och jag inte var med på samma tävling! Det luktade väldigt gott i gräset tydligen för nosen var i backen mest hela tiden kändes det som och vi var nog inte så samspelta som man kunde önska, 6,5 poäng. Högt tyckte jag eftersom det var det jag fick i onsdags och då tappade vi kontakten en gång bara.

Läggandet skulle vara bättre denna gång hade jag bestämt så jag skulle vara tydlig med kommandot, ha ha glömde visst att vara tydlig när vi startade så Bubblan satt kvar när jag gick iväg! Sen var jag sååååå tydlig att jag fick dubbelkommando på kroppsrörelsen! Oj oj ja, jag vet Monika, om du läser det här, som du tjatat på mig att inte använda hela kroppen vid kommandona   

Fick ändå en 7:a.

Inkallning, hm gjorde nåt med kroppen då med och fick dubbelkommando och lite sned avslutning. 8:a

Ställandet då, det som vi kan så bra! Samma här, hon satt kvar när jag gick, fick ropa på henne, stannade perfekt (sa Lovi). När jag var på väg tillbaks fick hon för sig att här kan jag inte stå, så jag lägger mig! Lite knasigt kanske å jag fick en 5:a

Apporteringen blev den enda nollan, för den var tydligen äcklig  och åkte ur lika fort den åkt in!

Hoppet till slut fick en sned avslutning och gav 9 poäng. Helhet 7, 141 poäng och ett 2:a pris.

Kom ändå på en 5:e plats.

Det är alltid så roligt efteråt när man väntar på prisutdelningen, eftersom det diskuteras rätt vilt om varför det blev si och varför det blev så! Snacket här gick ju att domaren var så hård, många fick nollor mest hela tiden och dessutom var han snål med poäng? Jag tycker nog inte det, för det kändes som om jag fick mer poäng än jag förtjänade.

Det blev nåt datafel så vi fick vänta en timme på prisutdelningen, suck. Vi tog en annan väg hem, lite snabbare men kom ändå hem vid 23-tiden.

Bestämde att helgen skulle vara träningsfri för Bubblan, så vi har bara lekt lite på tomten och gått promenader. Det betydde att Ice inte heller behövde göra många knop, men hon får "smyg"träna lite basic när vi inte gör något speciellt, som ligg t.ex som går lite för sakta    

Av Carola Lindekrans - 16 juni 2010 22:34

Då var det dags för tävling idag!

Samling på Häverö Brukshundsklubb kl.18.30 Lottning av startordning och jag fick startnummer 2. Skönt, tyckte jag, för då hinner man inte bli så nervös av att vänta! Bara 3 starter i klass 2 så dom fick gå först!

14 starter i klass 1.

Jag var med i första platsliggningen förstås och kände mig inte så nervös innan, men när jag väl stod där och den lilla schnauzern några hundar bort bestämde sig för att spatsera omkring blev jag lite nervös. Jag tittade på den, men i ögonvrån såg jag att Bubblan tittade på mig! Bra! Det gick ju bra! en 10:a

Tandvisningen var inget problem även om det såg ut på Bubblan som om hon tyckte att "gubben med kepsen? Vad gjorde han där"   också en 10:a

Linförigheten var ok fram till slutet när vi tappade kontakt och Bubblan svävade iväg lite, därav lite låga poäng, 6.5

Läggandet var inte heller så bra eftersom det blev några steg för mycket! en 6:a

Inkallningen var kanon, en 10:a och ställandet ganska bra, en 8:a.

Apporteringen var väl sådär. Hon släppte apportbocken efter några sekunder, hm! en 6:a

Hoppet finfint! en 10:a och helheten 7.

165 poäng och ett 1: pris Yes!

Det räckte till en sjätteplats   

Här kommer lite bilder som min hejarklack (Lovi) tog!

På väg till platsliggning!

  


Här ligger Bubblan så fint!


  


Linförighet!


  


Hoppet!


  


En glad och skuttande Bubblan och nöjd matte, när allt var klart!


  


Jag tror att jag håller på att bli ett lydnadsfreak!

Har börjat träna Ice på momenten i lydnadsklass 1 också, så snart är det hennes tur att tävla, men det vet hon inte om än   

Av Carola Lindekrans - 15 juni 2010 20:24

Igår var Kattis och hälsade på våran helmysiga och "snygga" Favvo och hans matte och fodervärd Annika.

Här är några bilder!

Vilken sötnos!

  


Lek med Snygge!



Ponadto Fawor, som kallas Favvo! 


  

I sommar ska jag också träffa Annika och Favvo! Det ska bli roligt   

Av Carola Lindekrans - 14 juni 2010 21:33

Då fick jag äntligen bort den gamla hösilagebalen som stått och ruttnat (Tack Håkan).

Gräset är klippt och jag har fått en egen liten plätt att träna på   

Här kan jag sätta upp ett slalom och nåt hinder och göra en ruta att träna på! Toppen!

Var tvungen att testa lite direkt!

Gjorde en platsliggning med tjejerna


  


En inkallning. Bubblan.


 


Ice


  


När vi var klara så gick vi en sväng och avslutade i vattenpölen precis vid huset!

Konstigt vad olika dom är, Ice står vid kanten och dricker lite, medan Bubblan absolut ska stå i vattenpölen  Inte konstigt att hon alltid är skitigare än Ice!

  


Av Carola Lindekrans - 13 juni 2010 18:01

Hade klockan på 04.12 imorse! Tänkte snooza 2x9 minuter och gå upp klockan 04.30 Det kändes inte som jag sovit något alls när klockan ringde men upp kom jag. Tänkte sitta i bilen klockan 05 för att köra till Avesta, och med bara (tidoptimist som vanligt) ca 20minuters försening bar det iväg. Jag hade lyckats skrämma liv i Lovi också så jag skulle få lite sällskap på vägen. Mycket småvägar och efter 2.5 timme var vi framme. Det var skönt att vara ute i god tid. Tydligen hade det regnat hela dan igår, så det var gott om vattenpölar, men idag sken solen.

Ringen låg nog så långt bort det gick från parkeringen, men väl där åkte tältet upp och snart kom Kattis med delar av sin familj.

Vi hade fortfarande gott om tid så jag hann både borsta lite, värma upp och dricka lite kaffe!

Var tvungen att springa lite så Bubblan fick skutta av sig, eftersom hon tycker det är så kul att hoppa på bakbenen   

Väl inne i ringen så skötte hon sig och vi fick vårt CK och blev bästa tik, yippie å Svensk Vinnare förstås!. Hanen vi mötte i BIR & BIM var en äldre herre kan man säga. Född 1999 och ska fylla 11 i september!

Bubblan blev BIR   

Här kommer lite bilder!

Lovi och Bubblan vid tältet!

  

Inne i ringen och synad av domaren

Står lite fint :-) 


  

BIR & BIM

  

Moonlake´s Dom Perignon & Scheffelfältets Orginal Oscar


Hmm....Varför ser vi inge glada ut? För det är vi ju!!!!!!!!!!!


En liten raring med fina rosetten och, OBS! Den lilla Svensk Vinnare-Pinsen som jag satte dit för bilden!!

  



Av Carola Lindekrans - 12 juni 2010 10:01

Så typiskt! Det har varit fint väder hela veckan och igår på fredagen när vi skulle ta oss till Roden-gymnasiet för Pontus utspring så stod det som spön i backen. Tjejerna som var sommarfina i sina blågula band fick stanna hemma!


Efter att vi trängts under paraplyer i skolan åkte vi hem och spände för Ini, så grabben kunde få skjuts hem efter flakåkandet.


Redo att ge sig iväg!

Det märktes att Ini inte var i folksamlingar för första gången, utan hon var cool i bilköerna och brydde sig inte nämnvärt om att ALLA bilar tutade! För att lindra lite hade hon bomull i örona, för det var ett himla liv!

   


Efter en sväng inne i Norrtälje och Stora Torget bar det av hemåt!

Det var faktiskt inte Ini som bildade kö, för det var kö framför också, kanske det enda hon tyckte var tråkigt för hon gillar ju att springa!

   

När det blev fritt framför var det full fart!     

Av Carola Lindekrans - 9 juni 2010 22:25

Jag har varit ledig idag. Lovi hade skolavslutning på förmiddan och sen pysslade jag med lite pappersgrejs (puh), på eftermiddan.

Jag ska tävla i Häverö om en vecka och det ligger bara en trekvart bort så jag och Monika bestämde att vi skulle åka dit på deras "öppna" träning ikväll för att köra lite!

Jag har ju varit lite nojjig hela tiden med platsliggningen, men när den väl var inlärd har vi inte haft några problem. Inte med att ligga kvar i alla fall, utan mer det här resandet innan kommandot. Det har vi jobbat bort och fungerar på träning. Men, ja, då var det då i söndags när Bubblan beslöt sig för att kolla in domaren under pågående platsliggning, som gjort mig lite nojjig igen då. Vad kan passa bättre än att åka till nästa tävlingsplats och göra en platsliggning!

När vi kom dit var det massor med träningssugna människor och hundar där och dessutom fanns det en "ledare" som organiserade åt oss. Det var lite annorlunda men ganska roligt. Hon anpassade övningarna till alla så det vart allt från kontaktövningar till linförighet och inkallning. Slutet gott allting gott, för i slutet gjorde vi en platsliggning med oss tappra som hängt i hela tiden, ungefär 8st.

Vi bestämde att köra 3 minuter för att variera lite!

Nu är jag lugn igen, för Bubblan låg så snällt i 3 minuter. Dessutom låg hon kvar tills mitt kommando om "sitt" kom! Duktiga Bubblan! Som sagt 1 vecka kvar till tävling!

Som ett litet avslut körde vi lite balanshinder och några tunnlar på

agilityplan    


Den söta Bubblan

  


Min söta Lovi på väg till skolavslutning och ett efterlängtat sommarlov!


  


Hon ser rätt nöjd ut!


  


Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards