Alla inlägg under januari 2010

Av Carola Lindekrans - 26 januari 2010 07:52

I torsdags eftermiddag tog jag och Moni oss ner till Värtahamnen för att kliva på båten till Helsingfors. Syftet var att spana in en kille! Ja, inte åt oss då, utan åt Ice förstås  

Killen heter Diesel och bor hos Majka på Borgåkers Kennel.

Resan gick bra på en något öde färja, och vi kunde smarra i oss en härlig buffé utan trängsel. Hytten var också helt ok, på plan 10!! med stort fönster!

På fredagsmorgonen när vi tittade ut genom fönstret såg det riktigt kallt ut. -18.5 grader, hu, så kallt hade vi det inte hemma!

Det var nästan så att thermobrallorna åkte på direkt! Vi visste ju att vi skulle bli hämtade av Maiju, Diesels andra ägare och såg fram emot en varm bil. Först skulle vi igenom tullen förstås! Vi hade lämnat vår packning i hytten och klev iland med endast handväskor och en liten bag med ytterkläder! Handla taxfree fick ju bli på hemvägen om det skulle handlas nåt!

Precis vid utgången ser vi en kille med en hund. Häftigt! En tulltjänsteman med en narkotikahund, inte så vanligt på denna tur fick vi för oss! Vi smålog lite fånigt mot hunden när vi gick förbi, men plötsligt dök den på Moni´s handväska och gjorde kraftiga markeringar! Ooops å så åkte hon in i tullen! Lite snopet hasade jag mig vidare och ut i terminalen. Nyfiken som jag var gick jag tillbaka och kikade in på henne där hon stod och gestikulerade och försökte prata med en kille som varken pratade svenska eller engelska, utan bara finska   

Medan hon stod därinne morsade jag på Maiju som stod och väntade och ganska snart kom Moni ut också. Duktig hund det där, kände att Moni hade mediciner i väskan!

Moni tyckte att det var lite pinsamt, men jag tyckte att det var rätt skoj!

Efter 30 minuters bilfärd kom vi i alla fall hem till Majka och kunde gulla med lite lurviga Pon! För det fanns det, 3st.

Det vart mycket klappande och klämmande, gott fika och smarrig lunch och massor med hundsnack! Tiden gick fort men vi han gå ut en sväng i alla fall och ta några kort.  

 

Diesel utanför huset

Hela gänget! Man riktigt ser hur Diesel trånar efter den djupfrysta leksaken!

   

Miklos

  

Full rulle på Diesel. Ha ha jag fick leksaken tycks han säga!


Nöjda fick vi skjuts av Maiju tillbaka till färjan för hemfärd! Vi och 2798 andra! Puh smockfull båt denna gång!

Tack till Majka och Maiju som tog sig tid med oss en hel dag! Nu väntar vi med spänning på Diesels TgAA-resultat och att Ice ska börja löpa! Sedan blir det Finland igen!   

Man kan läsa mer om Majka och Diesel på hennes hemsida:

http://www.borgakers.fi/

      


Av Carola Lindekrans - 25 januari 2010 22:15

Redan slutet av januari! Efter "jullovet" har saker och ting bara rullat på, och det är ju i och för sig skönt. Eftersom det fortfarande är hyfsat kallt går det lite trögt med träningen, men några små pass har jag lyckats få till. Förra helgen var Lovi och jag nere på klubben för att kolla om dom plogat planen. Det hade dom, så jag tränade lite, med störning!  

Störningen är svart å vit och en tvärhand hög och heter Cindy   Hon tyckte förstås att det var jättekul att springa omkring som en liten racerbil.

För en tid sedan flyttade Ini tillbaks hem till oss, så det har blivit lite mer ridning för min del också. Det gäller att klä sig rätt må jag säga!

Här är Lovi och jag på väg ut i skogen en sväng!

Lovi nere vid sjön     

Av Carola Lindekrans - 9 januari 2010 16:22

Kan inte låta bli att springa ut med kameran när solen tittar fram, även fast termometern visar på -17 grader.

Nu är det plogat runt hela åkern? Nästan som på beställning faktiskt.

Djupsnön har förstås varit bra när man ridit, eftersom hästarna får kämpa lite, men framförallt slipper man pulsa fram själv när man rider    . Det behöver man som sagt inte nu heller och ärligt talat känns det lite konstigt med plogad åker, men jag tackar och tar emot, eftersom hundarna verkligen älskar att gå rundan runt åkern, eller rättare sagt kuta runt. Dom håller sig inte bara på det plogade heller, för den delen! Här kommer lite bilder från promenaden.

    

            


Av Carola Lindekrans - 4 januari 2010 18:59

Det finns många fördelar att jobba hemma, som jag gör dessa mellandagar! En av dom är förstås att jag kan ta en promenad mitt på dan med hundarna och idag tittade ju t.o.m solen fram en stund. Det är inte så långa sträckor man (tänker mest på mig själv  ) orkar gå i oplogad terräng när det är mycket snö, så många promenader sker på gångvägarna i Norrtälje dessa dagar. Det är ju också lite lättare för Cindy, som trots allt har rätt så korta ben! Här kommer i alla fall lite bilder från promenaden idag, runt sommarhagen!


Så här fint var det!

  


 


     

    


Hoppsan, här var det plogat?


  

Ovido - Quiz & Flashcards