Alla inlägg under september 2011

Av Carola Lindekrans - 19 september 2011 13:08

Bilderna på Nemi kom snabbt!


 

I rörelse


 

BIR-Valp.

En liten hundlinslus i bakgrunden minsann   



Av Carola Lindekrans - 19 september 2011 09:51

Igår åkte Linda till Sandviken för att ställa ut Sonic på hans andra SKK-utställning. Det gick bra och domaren påpekade att han var " A very happy puppy". Roligt att han börjar känna sig komfortabel i utställningsmiljön, så nu kanske man måste börja tänka på disciplinen också. Domaren tyckte inte att han skulle bli större heller, men där är jag inte så orolig. Han är snart 7 månader så snart slutar han säkert att skjuta i höjden. Han har vuxit om Ice i alla fall så han borde vara runt 48-50cm kanske.

Ett HP blev det och som ensam valp blev det BIR.


 

En annan valp som varit på utställning är Ice söta dotter Nemi som bor i Finland. Enligt rapporter skötte hon sig fint i ringen och blev BIR-valp. En bild är också utlovad, så den kommer senare.

Dagen innan utställningen var hon hos min vän Maiju och hennes familj, då Nemi´s matte skulle jobba på söndagen och inte kunde ställa ut själv.

Där lekte hon med terriern Janda.


  



 

Tur att Janda är svart   annars hade man inte sett honom.


En annan hälsning har vi fått också. Det kommer från ett gulligt Ice-barn det med. Närmare bestämt från Bounty, som börjar bli en stor pojke nu   . Han ser i alla fall ut att ha rikligt med päls, han också.


 

Här med "lillmatte" Natalie


 

Full rulle!


  


Bounty, lite drygt 5 månader


Söndagskvällen slutade med en långpromenad för mig och alla tjejer medan Lovi startade på en agilitykurs med Lisa. Lisa är Monikas mellanschnauzer, så Monika hängde med på promenaden så jag slapp trassla in mig i 3 koppel   .

Konstigt det där, två funkar bra, men så fort det blir tre? Kan det vara att man bara har två armar?

Hur som helst så hade Lovi och Lisa det roligt på kursen och båda verkade nöjda. Cindy tyckte förstås att hon skulle vart på agilityplan och Lisa på promenad    

Av Carola Lindekrans - 17 september 2011 18:59

Debut i rallylydnad idag. Jag, Linda och Lovi. Jag hade anmält både Ice och Bubblan. Linda skulle tävla med Yoshi och Lovi med Cindy. En liten hejarklack hade vi också med oss, som bestod av Sonic   Lena och Sandra. Eftersom jag hade två löptikar fick jag starta sist. Linda gick ut först av oss som nummer 7. Han klarade banan med 80 poäng, godkänd   


 



 



 


Lovi och Cindy började banan bra, men efter ett tag blev Cindy lite störd av att en hund gick längs hela tävlingsplatsen hysteriskt skällande och skulle prompt glo på den! Hon fick kämpa för att få Cindy tillbaks till fokus, men klarade sig i alla fall med godkända 70 poäng.


 




 


 

Sen var det jag och Bubblans tur. Vi hade lite tur för banan innehöll inte så många moment som vi inte övat så mycket på. När vi startade tyckte hon att första skylten var mycket intressant och nosade på den. I slutet av banan satte hon sig snett och vi fick sammanlagt 2 minuspoäng! Yeah! 98 poäng! Man skulle kunna tro att man hamnar på prispallen, men icke, 3 med 99 poäng och en med 100 poäng.


 



  




 

Sist i vårt gäng var jag och Ice. Ice verkade tycka att detta var roligt och skötte sig bra. 93 poäng!



 






 



 

Mycket nöjda åkte vi hem efter prisutdelningen.

Av Carola Lindekrans - 12 september 2011 07:41

Söndagen startade jag i stallet. Hovslagaren skulle komma så jag passade på att spåna upp boxarna inför vintern, tvätta krubborna och vattenkopparna. Tidigare i veckan hade vi städat runt stallet, i sadelkammaren, spolspiltan och foderhörnan, så nu är det riktigt fint. Känns som om kylan kan komma nu, för allt är klart för installning. Men temperaturen ligger fortfarande över 10 grader på nätterna så hästarna får vara ute ett tag till   

Tog hundarna till skogen och plockade ännu mer svamp och plockade ännu mer fästingar   . Ice har en tendens att få många fler än Bubblan.

Medan jag fixade allt det där åkte Linda med Sonic och sin "fotograf" Lovi till Gimo för att ställa ut Sonic på hans första SKK utställning.



Håret börjar komma nu    


Övning ger färdighet och denna gång gick det riktigt bra när domaren skulle checka av honom.


 


   

En rejäl koll av tänderna!



  




 





En bamsekram när det var klart, HP och BIR-valp



 

Cool kille!

Av Carola Lindekrans - 11 september 2011 07:43

Det är ju så härligt att gå i skogen, men ack så jobbigt att plocka fästingar efter. Oavsett om hundarna har nån form av skydd eller inte så kryper dom där och är vidriga. Man måste dessutom syna sig själv ordentligt för rätt va det är har man en själv. Om man bor som jag, i ett i mitt tycke "överdrivet" fästingrikt område är man kanske idiot om man inte vaccinerar sig mot TBE! Ok, nu kan vi kalla mig idiot  , måste nog göra det.

Men men igår var det i alla fall härligt att gå i skogen och det finns hur mycket svamp som helst. Jag plockade trattisar, några gula kantareller och massor med trumpetsvamp.


Tjejer i skogen





Ice



 


Åh Ice



 


Bubblan



   


Åh Bubblan



 


Kunde inte låta bli att ta en bild av denna roliga "tvättsvamp" 



 

Och inte heller på denna söta lilla flugsvamps"familj"

Av Carola Lindekrans - 9 september 2011 07:08

Igår åkte vi till NLKK för att köra en träningstävling i rallylydnad inför den för oss officiella debuten nästa vecka. Linda och Yoshi och Lovi och Cindy har ju kört tidigare när det varit inofficiellt men jag och Ice har inte gjort detta alls. Vi har tränat förstås, men jag hade inga direkta förhoppningar att det skulle gå bra, eftersom det (som vanligt) varit lite si och så med träningen. Tänk att tiden aldrig räcker till   .

Linda fick starta först med Yoshi eftersom hon går valpkurs med Sonic på samma ställe och skulle hinna båda. Det gick bra och ungefär halva banan gick som smort utan att han skällde nåt alls, men efter ett tag blir han lite triggad och ivrig och plötsligt blir det lite "jag förstår inte vad du menar" och då börjar han skälla. I rallylydnad får dom max skälla 50% av banan (tror jag). Jo jo han klarade sig i alla fall över 70 poäng   

Glömde bort att jag hade kameran med mig så det blev inga bilder på Linda och Yoshi.


Efter några ekipage var det Lovis tur.


 

Dom ser rätt avspända ut.


 

Helt om vänster




Halt


 

Bra kontakt   


Lite kul att se hur välklädda domaren och skrivaren är jämfört med Lovi! Dom var påpälsade medan Lovi tyckte det räckte med kortärmat   .

Det gick bra för Lovi och Cindy också. Vi två tillfällen tyckte Cindy att där hon skulle sitta vid en station kunde hon visa upp lite "sitt, ligg, sitt, ligg, sitt" lite som en jojo, vilket gör 10 poängs avdrag x 2! 20 poängs avdrag, men förutom det fick hon bara ett poängs avdrag! 79 poäng, och det hade varit godkänt!


Sen var det min tur. Jag fick starta sist eftersom Ice löper. Hon har aldrig gått en bana och jag misstänkte att hon skulle vara intresserad av skyltarna och startskylten låg på marken. Hon tyckte sig förstå att det var en "target" så hon började med trampa på den   

Efter lite trams vid starten kom vi i alla fall iväg. Första delen var lite strulig och okoncentererad, men vi skärpte till oss mot slutet! Som domaren sa, när matte fokuserade gick hunden jättebra   

Fullklottrat protokoll, men bara 12 poängs avdrag......vad duktiga vi va! Nu blir det till att träna, träna, träna och fokusera till nästa veckas tävling...


Lite bilder på mig och Ice.


 

Starten


 

270 grader höger i språng.


 

Sitt kvar när föraren går runt.


Av Carola Lindekrans - 5 september 2011 06:02

Sonic och Lotus träffades i förra veckan och lekte lite i det blöta gräset. 


 

Det skiljer knappa 2 månader emellan, så Sonic är lite större  



 

Lotus



 

Lotus i flygande fläng



 

Lite vila



 

Kom och ta mig då!


 

Sonic vilar också lite!



 

Nyklippt "farbror" Yoshi tittar på avstånd när "småttingarna" leker.


Sonic har varit på utställningsövningar den här helgen också. Först i lördags i Gubbängen med en manlig domare och sedan igår i Tierp med en kvinnlig. Det verkar dock inte spela någon roll vilket det är, för han tycker fortfarande att det är lite läskigt när dom ska klämma och känna på honom. Tandvisningen går numera som smort!



 

Den här domaren övertygar honom med köttbullar att det faktiskt inte är så farligt  


   

Visst var jag duktig? Att kalla detta för att "titta under lugg" kanske är att ta i, men pälsen på huvudet kommer mer och mer  


   

Linda och Sonic i lördags. BIR-valp, BIG-3

Söndag, BIR, oplacerad i BIS

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards