Alla inlägg den 18 september 2012

Av Carola Lindekrans - 18 september 2012 20:33

Idag har det varit lydnadsträning för hela slanten! Begav mig av mot Hunduddens Träningscenter vid halv åtta imorse. Kom fram i god tid och kunde ta en kort promenad med Ice innan vi skulle börja! Tävlingslydnadskurs skulle det vara med Niina Svartberg som instruktör.

Efter en kort presentation av oss själva och en plan för dagen gick vi ut. Man valde 3 olika moment som man ville träna och ha hjälp med. Cattis och Ludde var också med och Cattis hade valt fritt följ som första moment.




Cattis och Ludde



Ice var på hugget   


Jag valde också det fria följet som första moment! Det funkar så bra på rakt spår. Ice är så följsam och går i fin position. Sen kommer vi till svängarna..... helt om halt.....osv. Inte lika bra där! Har lite problem med att hon blir forcerad och gärna hoppar på mig!



Här får jag massor med tips hur jag ska träna vidare i det fria följet för att få till det!


Runt tolv gick vi in för lite lunch! Medan vi satt och käkade passade regnet på att komma   

Vi bestämde att ta andra passet inne!


 


Cattis valde övningar med apportbocken.


Jag valde fjärren! 



Från sitt till stå



Från ligg till sitt.



Ska vi leka matte?  


Fick en massa bra tips här också, för att få bakdelen att vara kvar på samma ställe. På bilden ovanför misslyckas vi totalt med ett sitt från stå som blev ett ligg med rumpan sist   


Sista delen skulle vi köra ute! Det hade inte slutat regna!




Cattis jobbade med hopp och sättande under gång! Inte samtidigt förstås  




Lite blöta väntar vi på vår tur


Turligt slutade det regna när ekipaget före mig höll på!


Jag hade bestämt apporten. Jag tycker att det har varit jobbigt att få henne att ta apportbocken, men nu tar hon den, mer än gärna! Dags att lära henne att bära den fint och göra tjusiga ingångar med den i munnen! Övade att kasta den och att hon sedan sprang med den i munnen till en extern belöning bakom mig. Trodde hon skulle släppa den så fort hon fick ett varsågod, men hon var jätteduktig att ha den kvar i munnen, och släppte den inte förran hon kom fram till skålen.





Här står vi och diskuterar hur jag ska göra. Gömde apporten eftersom hon var "het" på att få den! Jag fick lite "skäll" för att jag höll apportbocken på mitten   





 


 I ivern att bära den tog Ice också detta på fullaste allvar och höll i den på kanten   


Vi avslutade med en platsliggning och ett sittande i grupp. Det sistnämnda för första gången för oss, så jag gick inte så långt. Det gick bra i alla fall!

Dagen avslutades med genomgång av läxor till nästa gång! Alla fick samma och det var 3 stycken. 1 månad på mig, + allt som jag lärde mig idag och som ska övas och prövas.....Nu e man taggad!!

Ovido - Quiz & Flashcards