Direktlänk till inlägg 4 september 2010

Vi har kommit fram och jag har gjort en hemsk bekanstskap

Av Carola Lindekrans - 4 september 2010 20:16

Igår startade vi hemifrån vid 05.00 för att ta färjan från Värtahamnen till Åbo 07.10 Riktigt busväder med blåst och regn, men ut måste man ju   


  


När vi kommit fram och skulle starta resan till Helsingfors hände nåt roligt, eller... ja, det kunde blivit dyrt och tråkigt.

Jag blev stoppad av polisen eftersom jag körde bil och pratade i mobilen samtidigt och utan handsfree! Det får man inte göra!

Nånstans i mitt minne kommer jag ihåg att det här visste jag nog redan, men hade glömt bort!

När polisen kom fram och pratade med mig på finska mindes jag också att finska myndighetspersoner måste kunna tala svenska   så raskt meddelade jag att jag minsann bara talade svenska!

Fick således "byta" polis och en nödlögn fick det bli när han undrade om jag inte visste att man inte får prata i mobilen och köra samtidigt? Han trodde nästan inte på mig när han frågade om det var tillåtet i Sverige och jag sa ja! Fick blåsa också och bedyra att jag aldrig mer skulle göra om min synd utan använda headsetet. Klarade mig utan böter Puh, det ryktas att de är höga!

Vid halv elva kom vi fram till Diesel och Ice visade tydligt att hon kände igen honom och tycke uppstod   

Tog inga bilder eftersom det var mörkt, men idag tog jag några då vi var på besök i dagsljus!

     

Gick en sväng i skogen också....     

Det var här jag bekantade mig med de HEMSKA älgflugorna!

Har vi verkligen såna i Sverige? Nån sån har jag aldrig sett!

Majka varnade mig innan så jag drog upp luvan och skyddade mig så gott jag kunde. När vi kom tillbaks till huset meddelade hon att jag nog skulle känna nåt som kliade i huvet under kvällen och hade jag tur kunde jag få tag på krypen i håret ?? Egentligen gillar inte dessa kryp människor, men dom  kryper omkring så det kliar och känns obehagligt! Dessutom tappar dom vingarna när dom tagit sig till håret (pälsen på älgen antar jag). Jag säger bara Usch!

Majka fick ju rätt och fel. Nog kröp det ett tag, men jag fick tag i dom, 3st! Riktigt äckliga och ganska stora, 3 gånger så stora som fästingar!


 
 
Birgitta Äsplöf

Birgitta Äsplöf

7 september 2010 08:53

Det är otrevliga kryp älgflugan.Kom i kontakt med dem för många år sen då jag hittade en på min collie.Kände små bulor!!! på bröstet och började leta och hittade en stor äcklig älgfluga. Har också hittat några i håret några gånger .Så visst finns de i svenska skogar.

http://www.asstorp.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carola Lindekrans - 9 augusti 2016 18:54

Nu har godingarna blivit 5 veckor och båda tjejerna är "tingade" Dom gillar verkligen att vara ute och dom leker och sover och äter, och leker och sover och äter lite till! Tänderna har börjat komma så bitas är kul men aja baja! Vi kör bytesleken...

Av Carola Lindekrans - 3 augusti 2016 09:19

Nu är valparna ute på dagarna! Dom har fått en hage på gräsmattan som utökas lite vartefter de kan orientera sig och en stor bur som skydd mot solen och som också fungerar som "trygghetsbas". Dom sover ju fortfarande ganska mycket och det är skönt...

Av Carola Lindekrans - 14 juli 2016 20:05

Nu har valparna blivit 1.5 vecka och alla går upp i vikt fint! Mamma Axa släpper lite på passandet och lämnar lådan alltmer! Hon blir lycklig när hon får leka med brorsan Marwin som är av samma skrot och korn, dvs, gör vad som helst för att jaga ...

Av Carola Lindekrans - 6 juli 2016 21:54

Vägde valparna idag då de är 2 dagar gamla! Skönt att stämma av och se att diandet funkar. Alla har gått upp fint, mellan 53 och 81 gram. Det har varit ganska varmt idag och det märks lite på Axa som är lite flåsig! Hon sköter om valparna och ve...

Av Carola Lindekrans - 5 juli 2016 11:51

21.10 igår kom första valpen som var en hane! Han vägde 375 gram och har lång svans! Efter 30 minuter kom hane nummer 2 som var lite mindre och vägde 325 gram. Han har 3/4 svans 22.15 kom första tiken. En riktig bjässe på 441 gram. Man både kände o...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards